Vanligaste frågor och svar
om användning av boken

Vad baseras portionsstorlekarna i boken på?
– De baseras på ditt energibehov som räknas ut med hjälp av Portionsnyckeln, en slags omvandlare som räknar om ditt energibehov till poäng som sedan hjälper dig att avgöra vilken portionsstorlek som är bäst lämpad för dig.

Kan jag som vegetarian/vegan använda boken Mat Rätt?
– Som lakto-ovo-vegetarian kan man helt klart ha glädje av boken, även om recepten inte är anpassade för en sådan kost i första hand, det finns däremot en allergi guide med alternativ till recepten i en av de dolda sidorna som man kommer åt som bokägare. Däremot kommer nog en vegan att inte få ut lika mycket av boken, eftersom antalet sådana recept är begränsat.

Behöver jag ha en matvåg för att kunna använda boken?
– Nej. Majoriteten av ingredienserna är angivna i både vikt- och rymdmått.

Krävs några grundkunskaper för att använda boken?
– Nej. Det viktigaste är att du gillar att äta mat och har ett visst intresse av att våga ta ut svängarna lite i köket. Detta är absolut ingen avancerad matlagning.

Hur får jag ihop mina poäng om jag inte äter recepten i boken?
– Genom att antingen anpassa recepten efter snarlika mängder och snarlika livsmedel. 250 kcal motsvarar 1 poäng enligt systemet i boken. För mer tips om hur du kan göra ett kompletterande upplägg för att äta ”mer fritt” - se ämnet ”Utökade tjänster” bland ”Frågor och svar” här på hemsidan.

Kan jag anpassa recepten efter en befintlig diet (så kallat kostupplägg)?
– I de flesta fall är svaret ja, Men ibland krävs vissa omräkningar. Praktiserar du till exempel LCHF är det inte möjligt, men i många fall där energifördelningen är snarlik mellan de olika näringsämnena, är det absolut möjligt.

Hur tänker man kring storkok?
– Inga konstigheter. Recepten är framtagna för att enkelt kunna multipliceras till önskat antal portioner, så det är bara att laga önskad mängd av respektive rätt.

Kan man göra recept från Instagramsidan @isakmelin.se?
– Definitivt. Samtliga recept som publiceras där följer samma röda tråd som i boken. Det är alltså väldigt enkelt att utöka din repertoar i köket med dessa recept.

Vilka fallgropar finns det när jag tillagar recepten?
– Möjligen att man använder andra fabrikat på produkterna än de angivna och därmed får ett annat utfall när det gäller innehållet. Olika källor anger ibland olika uppgifter när det gäller innehållet i ett livsmedel. Men det är oftast inga avgörande skillnader det handlar om, men det är bra att vara medveten.

 

 Måste jag ha koll på kalorier och makros för att använda boken?
– Absolut inte. Det är bara att laga, njuta och förhoppningsvis successivt bli allt mer självständig i köket. Jag kommer också att erbjuda tillfällen att delta i föreläsningar/seminarier där du får möjlighet att fördjupa dina kunskaper ännu mer i matlagning och näringslära.

Kan man lägga till grönsaker utöver recepten?
– Det finns inget som säger att man inte kan lägga till sallad och andra lättare grönsaker - Om det däremot rör sig om ”tyngre” grönsaker i lite större mängder kan det bli en annan femma. Läs mer under rubriken ”Utökade tjänster” som du finner här inne bland ”Frågor och svar”.

Hur noggrann behöver jag vara?
– Innehållet kan variera från märke till märke, men inte när det kommer till grundläggande livsmedel som grönsaker, spannmål och liknande. Däremot skiljer det mycket när det kommer till så kallade halvfabrikat. Är din ambition att att börja äta bättre och mer medvetet så är det ingen fara om inte allt blir hundra procent rätt. Jag brukar säga att det viktigaste är att man gör sitt bästa.

Jag gillar inte en ingrediens eller något saknas i skafferiet. Kan jag då själv byta ut ingredienser i receptet?
– Ibland kan det vara enkelt att bara ta bort en sak och ta lite mer av något annat, men hur det påverkar utfallet beror lite på vilka ingredienser det handlar om. Vill du vara väldigt noggrann kan du förslagsvis gå in på www.matkalkyl.se och kolla den ingrediens du vill ta bort/ersätta. Då är det lätt att avgöra hur mycket av ersättningsingrediensen som du behöver för att hamna på samma energiinnehåll. Ett exempel – skulle du vilja ta bort banan i en kyckling- och risrätt så kan du enkelt återställa balansen genom att ta lite mer ris i stället.

Vad gör jag om jag inte får tag i vissa ingredienser?
– För det mesta finns komplement, men kanske inte alltid. Hamnar du i en situation som "inte går att lösa" rekommenderar jag att du mejlar support@matratt.se för goda råd.

Jag gillar inte frukt och grönt, hur påverkar det mig?
– Generellt inte. I många recept kan man enkelt utesluta dessa ingredienser. Men handlar det bara om att du är lite osäker på om du tycker om en ingrediens tycker jag att du ska ge den en ärlig chans innan du utesluter den helt. Har man åtminstone provat eller om man vet sedan tidigare, är det förståeligt om man inte vill äta något man inte tycker om.