Portionsnyckeln

  

PORTIONSNYCKELN - så här gör du

Varje vuxen människa behöver vanligen få i sig mellan 1 500 och 3 000 kcal en normalt rörlig dag. Detta gäller oavsett könstillhörighet. Jag har gjort en enkel beräkningsmetod som omvandlar ditt kaloribehov i poäng. Alla mina recept är sedan poängberäknade, vilket gör det bus-enkelt för dig att göra menyer dag för dag, som både uppfyller ditt näringsbehov och tillfredsställer din lust att äta.

1 poäng motsvarar 250 kcal och recepten ligger på tre olika nivåer – 1, 2 eller 3 poäng. Säg att du har 8 poäng att äta för under en dag. Då kan du välja åtta 1-poängare och äta ofta, eller kanske två 3-poängare och en 2-poängare om du nöjer dig med tre måltider på en dag. Enkelt, va?

En finess med min metod är att den är organisk, det vill säga den anpassar sig till det som händer i din kropp.

I takt med att resultaten tickar in ändras förutsättningarna och för att få ut mesta möjliga av fördelarna med Portionsnyckeln, rekommenderas alla användare att göra om testet ungefär en gång i månaden.

När din kropp förändras, ändras också ditt specifika kaloribehov och den här metoden underlättar för dig att välja de portionsstorlekar som ger dig det resultat du önskar.Som PT och kostrådgivare har jag coachat flera tusen klienter och utifrån den erfarenheten har jag kunnat konstatera vilka metoder som ger bäst resultat över tid. De lärdomarna vill jag nu dela med dig som läser denna bok.Alla mina recept har enligt mig en optimal energifördelning som består av 50 procent kolhydrater, 30 procent protein och 20 procent fett (vissa individer har dock andra behov). Det enda man kan behöva komplettera med är sitt personliga behov av vitaminer och mineraler.

Om du har någon allergi, kan ladda ner en ersättningsguide här.

 

 

Fyll i portionsgeneratorn nedan för att få reda på dina dagliga poäng för att använda i Matt Rätt boken!